Czy warto reklamować się na smartfonach?

Reklama w „mobile”? To nie dla mnie! Często słyszymy opinie o słabej skuteczności reklam na urządzeniach mobilnych. Czy jednak warto zupełnie skreślić kanały komunikacji dostępne w smartfonach i tabletach?

To nie moja grupa docelowa

Opowieść jak zwykle zacznie się od „w Stanach Zjednoczonych…”. Wiem, nie jesteśmy w Stanach Zjednoczonych, gdzie Google ogłosiło, że ilość zapytań do wyszukiwarki z urządzeń mobilnych przerosła ilość zapytań z komputerów. U nas zapewne urządzenia przenośne są w mniejszości, ale mimo wszystko stanowią poważny odsetek ruchu w witrynach internetowych (około 25% wg Gemiusa) i w wyszukiwarkach.
ilość użytkowników smartfonów w PolsceZe smartfonów korzystają już praktycznie wszyscy. Badanie Google Consumer Barometer mówi o 59% Polaków. Należy pamiętać, że są to zazwyczaj osoby o ponad przeciętnej skłonności do kupowania przez Internet i o większym zaufaniu do wszelkich usług online. Dlatego dla większości kampanii całkowita rezygnacja z mobile nie jest dobrym pomysłem.

 

Konwersja w mobile

Trzeba reklamować się w mobile, ale ten ruch nie konwertuje. I tak, i nie. Faktycznie często jest tak, że systemy analityczne (np. Google Analtyics) raportują mało konwersji (zakupów, zapisów itp.) przypisanych do odwiedzin z urządzeń mobilnych.
Smartfon często używany jest w trakcie przemieszczania się do pracy/szkoły, w toalecie (podobno :)), przed spaniem, czy podczas oglądania telewizji – w przerwie reklamowej. W tych sytuacjach osoby często nie są gotowe do finalizowania zakupów, zakładania kont (zapamiętywanie haseł) i po zapoznaniu się z ofertą zamykają przeglądarkę i wracają do swoich zajęć. Jednak dobrze zaprezentowana oferta zasiała chęć posiadania, która dojrzewa w konsumencie. Taki konsument często finalizuje zakup na komputerze, wtedy kiedy może się skupić w pełni na tym zadaniu. Konwersja zostaje przypisana komputerowi.

 

Kontekst

Dlatego w tworzeniu kampanii na urządzenia mobilne tak ważny jest kontekst. Są produkty/usługi, które idealnie nadają się do reklamowania w urządzeniach mobilnych i taka reklama przynosi dużo lepsze efekty niż na komputerach.
wyniki wyszukiwania Google na smartfonieJak myślicie: w jakiej sytuacji znajduje się osoba wpisująca w telefonie „pomoc drogowa Gdańsk”? Czy w takiej sytuacji będzie ona surfowała po kilkunastu stronach porównując oferty i czytając opinie? Prawdopodobnie kliknie pierwszy, może drugi czy trzeci wynik wyszukiwania i skorzysta z usługi firmy, która pierwsza wyciągnęła pomocną dłoń.
Nawet właściciele sklepów internetowych, którzy żyli w przekonaniu że mobile nie konwertuje i nie zaglądali dawno w swoje statystyki, mogą być zdziwieni. Naprawdę co raz więcej internautów nie boi się już płatności na małym ekranie. Warunkiem jest oczywiście dostosowanie sklepu i procesu koszyka do przyjaznego wyświetlania się na takich właśnie urządzeniach.

 

Wnioski

Reklama w mobile nie jest dla każdego. Jednak z pewnością warto podczas planowania swoich działań marketingowych, zastanowić się jak wykorzystać jej potencjał. Szczególnie że konkurencja jest póki co mniejsza i zazwyczaj stawki są niższe niż dla analogicznych reklam na duże ekrany. A możliwości co raz większe (np. bezpośrednie połączenie telefoniczne lub wyznaczenie trasy dojazdu). Reklama mobilna stwarza technologicznie jeszcze ciekawsze możliwości niż reklama na komputerach.

 

Czytaj także

Czym jest CPC, CTR, itp.? Czyli mały słownik popul... Pracownicy agencji marketingowych przygotowując raporty z kampanii internetowych przeważnie używają specjalistycznych terminów i skrótów, które wydają...
Nowości ze świata Google – Analytics 360 i AdWords... Nie dalej niż 2 dni temu Google ogłosił duże zmiany. Mowa o AdWords, które z okazji 15 urodzin czeka solidna przebudowa. Z dość enigmatycznych zapowie...
Agencja Yetiz Interactive z dostępem do DoubleClic... Z końcem 2016 roku uzyskaliśmy dostęp do technologii DoubleClick by Google. Oznacza to większy zasięg reklam online dla naszych Klientów. Platformę Do...