Accelerated Mobile Pages (AMP) – co to jest?

Co to jest AMP?

Projekt AMP (www.ampproject.org) działa już od przeszło roku. Ma on na celu udostępnienie użytkownikom takich wersji serwisów www, które będą zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Oznacza to przede wszystkim przyjaźniejszy dla mobilnych formatów User Experience (układ treści, nawigacja, itp.) oraz znacząco szybsze ładowanie się stron.

AMP a Google

amp w wynikach wyszukiwania GoogleJednak zgodnie z zapowiedziami Google, który włączył się w promowanie standardu, za AMP kryje się coś więcej. Jakiś czas temu Google ogłosiło, że strony zgodne ze standardem będą w wynikach wyszukiwania oznaczane specjalną etykietą. Już w tej chwili ich obsługa jest włączona w Google Search Console.
Od tego tylko krok do dodatkowego premiowania w wynikach wyszukiwania stron zgodnych ze standardem AMP. Na niektórych rynkach to już się dzieje.

 

Nie wystarczy strona responsywna?

Prawidłowo wykonana responsywność strony gwarantuje w miarę łatwą i przyjazną obsługę na urządzeniach mobilnych. Jednak format AMP ma bardziej upraszczać nawigację, minimalizować ilość grafik.

Jeszcze większa różnica dotyczy prędkości ładowania się stron. Strona responsywna to te same pliki, ten sam kod do pobrania i przetworzenia przez przeglądarkę bez względu na urządzenie. Przeglądarki urządzeń mobilnych, dysponujące mniejszą ilością pamięci i wolniejszymi procesorami niż komputery mają z tym niekiedy problem. Przyspieszone strony mobilne (AMP) to maksymalnie uproszczony kod, bez zbędnych animacji, „fajerwerków” i skryptów spowalniających działanie strony.

Warto więc pomyśleć o dopasowaniu swojego serwisu www już teraz, nie tylko po to by podnieść komfort korzystania na urządzeniach mobilnych, ale również dlatego, że może to przynieść wymierne efekty w postaci większej ilości ruchu w witrynie. Do wielu popularnych CMSów (np. WordPress, Joomla) czy platform ecommerce (np. Magento) są już gotowe wtyczki pozwalające na szybkie ich dostosowanie do standardu AMP.

Czytaj także

Naszych klientów zamiary Coraz trudniej jest się przebić z komunikatem w morzu informacji i ofert. Odnosząc to do reklamy, o ile nie oferujemy unikalnego produktu na rynku w n...
Nowości ze świata Google – Analytics 360 i AdWords... Nie dalej niż 2 dni temu Google ogłosił duże zmiany. Mowa o AdWords, które z okazji 15 urodzin czeka solidna przebudowa. Z dość enigmatycznych zapowie...
Czy warto reklamować się na smartfonach? Reklama w „mobile”? To nie dla mnie! Często słyszymy opinie o słabej skuteczności reklam na urządzeniach mobilnych. Czy jednak warto zupełnie skreślić...